A leghíresebb betyárok áttekintése
Betyároknak hagyományosan azokat az
újkori Magyarországon élt útonállókat, zsiványokat, bujdosó rablókat,
fosztogató szegénylegényeket nevezzük, akik köré az utókor történeteiben –
esetenként már saját korukban – különféle „legendák”, mondák szövődtek.
Magyarországon a kóborlásból,
fosztogatásból élők számának rohamos növekedése először a XVII-XVIII. század
fordulóján kezdett súlyos társadalmi problémát jelenteni. Az elbocsájtott
végvári katonák tömegei, bűncselekmények miatt vagy „politikai okokból” bujdosó
szegénylegények, az elavult osztrák katonaállítási rendszer által „kitermelt”
katonaszökevények, munkátlan csavargók, valamint a fokozatosan növekvő számú
(és így egyre szegényebb) zsellérek adták a társadalmi bázisát az ekkoriban
kialakuló „betyárvilágnak”. Voltak persze olyanok is, akik egyéni tragédiájuk,
szerelmi csalódásaik, kisebb bűneik miatt sodródtak bele a betyárok életébe. A
hírhedt betyárok legtöbben a Dél-Alföldről (nevezetesen Csongrád megyéből)
származtak és arrafelé is követték el rablásaikat. Bár betyárok Erdélyben is
voltak, innen igazából senki sem emelkedett ki közülük olyan idealizált hőssé,
mint például az Alföldön.
A betyárok egy része népi hőssé
vált, – főként akik a magyar szegény emberek szempontjából „jó” ügyért álltak
ki; például az elnyomó osztrák zsandárok, vagy pökhendi gazdag urak kárára
cselekedtek, a magyar szabadságért küzdöttek, vagy szomorú és jogosnak érzett
okokból kifolyólag váltak betyárrá, netán valóban a szegényeket és elesetteket
segítették –, többségük azonban az emberek által rettegett és a korabeli
köztudatban is gazembernek tekintett zsivány volt. Az elszaporodó lótolvajok,
útonállók, gyilkosok, vásárokban és kocsmákban verekedő betyárok súlyos
veszélyt jelentettek az ország rendjére és békéjére, az emberek biztonságára. Hogy
a korábban szinte mindenki által elítélt, haláluk után pedig hamar elfelejtett
betyárok után a XIX. század derekán sok „derék betyárt” is számontartottak, az
annak is köszönhető, hogy a szabadságharc és a kiegyezés közötti osztrák
elnyomás idején már/még érdemnek számított a hatalmat és annak képviselőit
kijátszani. Természetesen nem feltétlen jó tettei miatt vált valaki hírhedt
betyárrá: sok esetben talán csak arról volt szó, hogy valaki oly régóta és oly
ügyesen csúszott ki mindig a zsandárok kezei közül, hogy lassacskán már
országszerte elkezdték kalandos történeteit elbeszélni, mindig egy kicsit
jobban kiszínezve… A „klasszikus” magyar betyárvilágnak a kiegyezés után
szakadt vége. Az 1868-ban kinevezett kormánybiztos Ráday Gedeon nagy
apparátussal, kérlelhetetlen következetességgel és gyakran kegyetlen szigorral
– de eredményesen – számolta fel a vidék életét megkeserítő betyárvilágot.
Noha a betyárok (egy-két legendás
kivétellel) nem váltak olyan nemzeti hősökké, mint a Balkánon a törökök ellen
harcoló megfelelőik; sokuk személyével kapcsolatban mégis számos népköltészeti
mű, ballada, monda, dal, regény, játék és tánc keletkezett. Ezek egy része
valós eseményeket vagy jellemvonásokat örökít meg, mások pusztán mesének
tekinthetők.
A betyároknak több fajtáját is
megkülönböztethetjük, több szempont szerint is. A „gyalogbetyárokat” – akiknek se lova, se felszerelése nemigen volt
– például nem sokra tartották, míg a lovas betyárok egy sokkal „előkelőbbnek”,
elismertebbnek tekintett kategóriát képviseltek. A betyárok megkülönböztetése
azonban sokkal értelmesebb cselekedeteik alapján. Be kell valljuk, hogy a
betyárok többsége közönséges bűnöző volt. Legrosszabbjaik – akiket nemzeti
nagyjaink is a magyarság egyik legkártékonyabb ellenségének tekintettek –
gátlástalanul fosztogattak, válogatás nélkül gyilkoltak és kegyetlenkedtek,
egyetlen céljuk a zsákmányszerzés volt. Az úgynevezett „futóbetyárok” ellenben
sajnálatra méltó, üldözött szegénylegények voltak, akiknek élete az állandó
bujdosásból, menekülésből, alkalmi bűncselekményekből állt. A betyárok
legnevesebb „fajtáját” pedig azok legendává vált „derék, igazi betyárok”
alkották, akik hírhedtek voltak az elnyomó hatalom kijátszásáról, és híresek a
szegények segítéséről, bátorságukról és epekedő leányok sorának szerelméről. Az
efféle betyároknak utólag még bűneiket is elnézték, sőt, kisebb
bűncselekményeik, melyek a szegény társadalmi rétegek szemében az igazság
érzetét keltették, még valódi virtusszámba is mentek. Nyilván a fennmaradt
betyármondák többsége róluk, ez utóbbi „kategóriáról” szól, mégha legtöbbször
kissé kiszínezve és a pozitív cselekedetek, valamint jellemvonások
felnagyításával is. A „betyárromantika” e leghíresebb alakjait, azokat a nép
hőssé vált betyárokat vesszük most sorra néhány mondatban, akiknek bár bűneik
elvitathatatlanok, bizonyos cselekedeteikből kifolyólag mégis a szegény emberek
által tisztelt hősökké váltak.
Angyal
Bandi (1760–1806)
Angyal Bandi, a legrégebbről ismert,
országos hírű igazi betyár – persze voltak előtte is közismert betyárok,
azonban amolyan „klasszikus”, országos hírű lovas „derék” betyárként ő volt az
első.
Ónody András néven, Sajószentpéteren látta meg a
napvilágot; és amiben még kitűnik betyár elődei és utódai közül: ő nemesi
származású volt. A róla fennmaradt számtalan történetnek épp ez volt az egyik
pikantériája, mivel az embereket kiemelten foglalkoztatta az „úri betyár”
története.
Nem tudni, hogy az iskolázott, négy nyelvet beszélő, nemes
származású Ónody András miért sodródott a „betyáréletbe”. Az 1780-as évektől
kezdve lovakat lopott (általában a Hortobágyról), orgazdasággal foglalkozott,
várásokat szalajtott szét. 1787-89-ben két évet ült a kassai börtönben – nyolc
évi büntetésének ilyen fokú enyhítését is nagyrészt származásának és rokoni
kapcsolatainak köszönhette. Szabadulása után felkereste régi cimboráit,
folytatta korábbi életmódját. Rablásait főként Borsod, Gömör és Abaúj
megyékben, valamint a Hajdúságban, a Hortobágyon és a Nagykunságban követte el;
több megyében körözték. 1799-ben ismét két évre ítélték az ekkor már Angyal
Bandiként ismert Ónodyt, azonban mivel önszántából nem vonult börtönbe, ezért
országos körözést adtak ki ellene. Az időközben négy évre súlyosbított
börtönbüntetését azonban már nem kezdte meg, mert 1806 novemberében, bujkálás
közben egyik birtokán meghalt kelevényben.
Angyal Bandit jó kiállású embernek tartották;
jellemző volt rá, hogy cifra pásztorgúnyában járt, borzas bajszát pedig pödörve
viselte. Halála után ő lett a lovas betyár mintaképe, sok szegénylegény és
bujdosó példaképévé vált, akik közül többen nevét is felvették.
Juraj
Jánošík (1688–1713)
A magyarországi nemzetiségek közül
kétségkívül a rácok (szerbek) álltak legközelebb a betyáros életmódhoz, a
rablásból és gyilkolásból való önfenntartáshoz. És bár alighanem a legtöbb
nemzetiségi betyár közülük is került ki, a szerb banditák túlnyomórészt
véreskezű, kegyetlen gyilkosok voltak, akikről magyar embernek nem sok oka lett
volna meséket zengeni. Valószínűleg ezért lehetséges, hogy a leghíresebb
nemzetiségi betyár – még ha nem is tartozik a „klasszikus” betyárok típusához –
a Magyar Királyság egyik békésebb természetű népéből, a tótok (szlovákok) közül
került ki.
Ő volt Juraj Jánošík, aki Juro, vagy
magyarosan Jánosik György néven is ismert. A Trencsén vármegyei Terhelyen
(akkoriban Tyerchova) született. 18 évesen beállt Rákóczi seregébe. A trencséni
csatában fogságba esve, kényszersorozás útján a császári seregbe került, ahol
megismerkedett egy hírhedt zsiványkapitánnyal, akinek 1711-ben beállt a
Kiszucai-hegyekben bujdosó bandájába. Jánošík később maga lett a betyárcsapat
kapitánya, melynek élén a Felvidék hegyei közt folytatta rablásait, valamint
Lengyelországból csempészett lovakat. 1713 márciusában elfogták és
Liptószentmiklóson kegyetlenül (horoggal átszúrással) kivégezték.
Később, mikor a születő szlovák
nemzeti mozgalomnak példaképekre volt szüksége, Jánošík alakja fokozatosan az
elnyomás elleni szimbólummá, sőt, „szlovák nemzeti hőssé” magasztosult.
Zöld
Marci (1790–1816)
Berettyóújfaluról származó híres
alföldi, sárréti betyárvezér. Bátor lovas és vakmerő zsivány hírében állt, aki
kifosztotta az uraságokat és vonzó külseje miatt a lányok kedvence is volt.
1816 késő őszén a fegyverneki pusztában társaival együtt elfogták és
felakasztották. Személye rövidesen a magyar irodalom, a betyárballadák és a
ponyvaregények egyik leggyakrabban ábrázolt alakjává vált, esetenként még
népművészeti alkotásokon is megjelent…
Rózsa
Sándor (1813–1878)
Kétségkívül a leghíresebb betyár.
A szegedi tanyavilágban született,
egy híres lótolvaj fiaként. Első bűntettét 23 évesen követte el két társával:
elloptak két tehenet, amiért Rózsát másfél évi börtönbüntetésre és
háromhavonkénti 25 botütésre ítélték. Ő azonban 10 hónap után megszökött a
szegedi börtönből és amolyan tipikus „futóbetyárrá” vált, akinek élete az
állandó menekülésből, a pusztában és tanyákon való bujkálásból állt. Lovakat és
marhákat hajtott el, tanyákat és udvarházakat rabolt ki, katonákat és más
hivatalos személyeket megölt. A folyamatos üldöztetésbe belefáradva 1844 végén
kegyelemért folyamodott, kérvényét azonban elutasították.
1848 őszén Kossuth engedélyével és menlevelével
szabadcsapatot szervezett a szerbek ellen, azonban 150 fős csapatát
fegyelmezetlenség miatt pár hónapon belül feloszlatták. Alighanem a
szabadságharcban való részvétele is hozzájárult ahhoz, hogy később oly
nevezetes népi hőssé vált. Az időközben letelepedő és megházasodó Rózsa Sándort
azonban a szabadságküzdelem második felében már hiába kérték csapata
újjászervezésére, mert a békés útra térő bandavezér azt állította, hogy mióta
becsületes ember lett, korábbi társai kutyába sem veszik.
A szabadságharc leverése után – amikor már forradalmi
szervezkedéssel is vádolták – ismét menekülnie kellett (melynek során családját
hátrahagyva, az elfogására érkező egyik katona megölése árán tudott meglépni)
és fejére kirívóan magas, 10 000 ezüstforintos vérdíjat tűztek ki,
valamint háromnyelvű, országos körözőlevelet adtak ki. A hajtóvadászatok
mellett különféle szigorú intézkedéseket is foganatosítottak az ekkor már
legendás betyár elfogása végett: például súlyos büntetésre számíthatott
mindenki, aki egy betyárnak szállást vagy élelmet adott. Letartóztatták Rózsa
Sándor feleségét is, ám értékelhető információkat tőle sem tudtak szerezni
férje hollétéről. Éveken át hiába üldözték. Egyre szorult a hurok, mindenkit
letartóztattak, akinél Rózsa Sándor megfordult (noha a nevét óvatosságból
ekkoriban nemigen mondta ki senki), minden apró jelből próbáltak a nyomára
bukkanni, egy alkalommal pedig két vadászó pandúr majdnem véletlenül találtak
rá, ám őket néhány puskalövéssel elzavarta. Rejtőzködés, váratlan
felbukkanások, kalandos szökések, lövöldözések, lovas üldözések…ezek
jellemezték Rózsa Sándor ekkori életét. Végül a betyárvezér szemében gyanúba
keveredett a Rózsát sokszor megmentő és bújtató egyik gazda, akit ezért Rózsa
felelősségre akart vonni. Az incidens azonban dulakodássá fajult, melynek során
Rózsa egykori segítője halálos sebet kapott, a gazda felesége viszont fejszével
fejbecsapta, majd a szomszédok segítségével megkötözte az eszméletlen betyárt.
1857 derekán így – a sors különös fintoraként egykori társa és egy asszony
révén – került fogságba az évtizedeken át hasztalan üldözött, hírhedt Rózsa
Sándor.
Először kötél általi halálra, majd a
császár kegyelméből életfogytiglani börtönbüntetésre ítélték. A hírhedt
kufsteini várban, később pedig a theresienstadti börtönben raboskodott, szigorú
őrizet alatt. 1868 áprilisában azonban mindenki meglepetésére – Mária Valéria
hercegnő születésének alkalmából – váratlanul amnesztiával kiengedték.
Rózsa Sándor mindig szerette az
igazságot – a maga érzete szerint persze. Az ő esetében valódi értelme volt a
„betyárbecsületnek” is. Ártatlan embereket igyekezett nem bajba keverni és
legtöbbször a jómódúaktól lopott, a szegényeket, valamint az őt segítőket pedig
gyakran megjutalmazta, ígéreteit megtartotta. A zsákmányt társaival egyenlően
osztotta szét, saját magának sosem juttatott többet. Tulajdonképpen rendkívül
igazságszerető ember volt, csak a módszerei nem illettek modern, rendes ország
kereteibe. 1868-as szabadulása után sokak meghökkenésére Pestre utazott, és azt
kérte a miniszterelnöktől, hogy hadd lehessen pandúr és ő, a betyárvilág
alighanem legjobb ismerője, ezután hadd üldözze a törvényszegőket. Kérését
azonban írástudatlanságára hivatkozva elutasították. Így Rózsa hiába próbált jó
útra térni, rövidesen ott folytatta, ahol elfogatása előtt abbahagyta.
Társaival postakocsikat raboltak ki, vonatokat siklattak ki, lövöldözésekbe
keveredtek. Megsebesülésekor elfogták, de a várbörtönből megszökött. 1869
januárjában aztán Ráday Gedeon csellel Szegedre csalta és ott elfogatta.
Halálra ítélni nem merték, mert tudták, hogy a szegények nagy „szabadsághőse”
azon nyomban mártírrá válna. Így végül életfogytiglani börtön lett a sorsa. A
hírhedt szamosújvári börtönbe szállították, ahol egészsége leromlott és a
„betyárkirály” tömlöcben halt meg, tüdőbetegségben, 1878. november 22-én, 65
éves korában.
Rózsa Sándor már a saját korában is legendává vált.
Nevét ismerték az országhatárokon túl is, életéről és kalandjairól irodalmi
művek születtek. Mondák, népdalok, tetteit és kalandjait elbeszélő történetek
egész tömkelege fűződik nevéhez. Sötét hajú és bajszú, szigorú tekintetű ember
volt. Betyártettei főként az Alföldhöz (különösen a Dél-Alföldhöz)
kapcsolódtak, ám országszerte tudták, hogy semmi jót nem jelent, ha „Rózsa
Sándor összevonta a szemöldökét”…Mondták róla, hogy soha senki nem hallotta
káromkodni, és mondtak még persze sok mást is, aminek jó ha a fele igaz. Azt
mindenesetre senki nem vitathatja el tőle, hogy ő lett hazánk leghíresebb,
legtöbbet emlegetett, igazi kalandos életű betyárja.
Sobri
Jóska (1809–1837)
Sobri Jóska, másként: Zsubri Jóska,
eredeti nevén: Pap József, egy kanász fiaként látta meg a napvilágot a Sopron
melletti Sobor majorban, melyről későbbi nevét is kapta. Betyárcsapatával
híres, rajtaütésszerű rablótámadásokat hajtottak végre a Dunántúlon, egy ízben
még császári ezredes kastélyát is kifosztották. 1837. február 17-én (Tolna és
Somogy megye találkozásánál) a Lápafő határában lévő erdőben kerítették be
Sobri Jóskát, a hírhedt dunántúli betyárt és csapatát a zsandárok. Végsőkig
elszánt tűzharc alakult ki az erdőben, a sarokba szorított betyárok még
sebesülten sem adták meg magukat. Miután Sobri embereit a zsandárok – súlyos
veszteségek árán – sorra lelőtték, a sebesült bandavezért pedig egyre
szorosabban körülvették, kilátástalan helyzetét látva Sobri Jóska egy fának
támaszkodott és szíven lőtte magát.
A közismerten helyes, magabiztos,
hetyke és halált megvető bátorságú Sobri Jóska mindössze 27 éves volt.
Alighanem Rózsa Sándor után a leghíresebb magyar betyárrá vált. Sobri azonban
kétes hírnevét sokkal rövidebb életidő alatt „érdemelte ki”, mint Rózsa Sándor.
A Dunántúl rettegett betyárja, Sobri Jóska neve körül is valóságos kultusz
alakult ki: balladák, mondák, népdalok és táncok őrzik emlékét, a róla szóló
népballadák pedig idővel őt is afféle tulajdonságokkal ruházták föl, mint
például, hogy csak a gazdagokat bántotta, a szegényeket pedig segítette, és
hasonlók.
Vidróczki
Márton (1837–1873)
Legendás mátrai betyár. A Heves
megyei Mónosbélről származott, apja juhász, ő maga pedig gyermekként
kondásbojtár volt. 1859-ben besorozták, ám ő megszökött a katonaságtól és
betyárnak állt. Egyszer Verpeléten elfogták és becsukták, ám néhány év múlva a
börtönből is megszökött. A Mátrában és vidékén kalandozott, rendszerint csak a
gazdagoktól rabolt, a szegényeket nem bántotta (de volt, hogy nemes úr életét
is pont ő mentette meg). Ha máshonnan nem, „A Vidrócki híres nyája
Csörög-morog
a Mátrába…” kezdetű dalból szinte mindenki ismeri nevét. A hiedelem szerint
derék, puskákkal bőven felszerelkezett ember volt, akin ráadásul nem fogott a
golyó…Állítólag egyik bandatársa ütötte agyon álmában, Mátraverebély határában.
Egerben helyezték örök nyugalomra.
Számos monda kering kalandjairól,
mulatozásairól és haláláról – főként a Mátra vidékén –, valamint gyönyörű szép,
gazdag szerelméről, akivel sosem teljesedhetett be szerelmük…
Bogár
(Szabó) Imre (1842–1862)
Eredeti nevén Szabó Imre a
kiskunsági Bócsán született. Már apja is útonálló volt, akit aztán egy gazda
lőtt fejbe. Bogár (Szabó) Imre mégsem volt született bűnöző, kisebb vétkek
gyanúja miatt keveredett súlyosabb rablásokba. Rövid élete alatt főként a
Duna-Tisza közén ténykedett, de rabolt a Dél-Alföldön, és elvétve a Dunántúlon
is. 1862 nyarán esett fogságba, mely után Pesten azonnal ki is végezték. Tettei
és korai halála országos hírnevet szeretek neki. Az alig 20 éves legény
kivégzése nagy érdeklődéssel és sajnálattal kísért esemény volt,
virágkoszorúval a kezében lépkedett vesztőhelyére. Daliás termetű, szinte
gyermeki arcú ifjú volt, akiről nemcsak a mondák és a lányok, de a korabeli
újságok és beszámolók is megjegyezték, hogy milyen lenyűgözően szép külsejű és
arcú fiatalember volt.
Savanyú
Jóska (1845–1907)
Másképp: Savanyó Jóska, híres bakonyi
betyár. A Vas megyei Izsákfán született. Birkalopással kezdte, majd betyárnak
állt és egyre durvább bűncselekményekbe keveredett. Híressé vált tetteit
jórészt 1878 és 1884 között követte el. Nevezetes monda vele kapcsolatban
például Bezerédy István gróf kirablása. Bandájával főként a Bakonyban, illetve
Vas, Veszprém és Zala megyék teljes területén kalandoztak. Szőkés szőrzetű,
igen alacsony, ám erős testalkatú férfi volt. Öccse is betyárnak állt, ám őt a
pandúrok 1879-ben lelőtték. Savanyú Jóskáék főként kisnemeseket, valamint
tehetősebb parasztokat és kereskedőket támadtak meg. Elkövetésükre jellemző
volt a kegyetlenség, áldozataikat legtöbbször brutálisan megverték vagy
megkínozták. Többször letartóztatták, többször volt börtönben is. Ez azonban
még kisebb bűntettei idején volt, ezért hamar kiengedték. Később bandájával már
egyre súlyosabb rablásokat, sőt gyilkosságokat is elkövettek, és Savanyú az
ország legkeresettebb betyárjává vált. Sokáig mégsem tudták kézre keríteni a
Bakony erdeiben bujkáló betyárvezért. Végül 1884 májusában a halápi csárdában –
egy bojtár csalta oda őket (és italukba altatószert is kevert), akinek a
bátyját Savanyúék lőtték agyon – mulatozás közben fogták el Savanyú Jóskáékat.
Savanyú Jóska 17 évet ült az illavai, majd még 5 évet
a váci börtönben. 1906-ban szabadult, amikor a váci püspök kérelmére kegyelmet
kapott. Szabóműhelyt nyitott, ám reumája miatt ekkor már olyan kibírhatatlan
fájdalmai voltak, hogy rövidesen öngyilkosságba menekült.
Sisa
Pista (1846–1910)
Benkó István néven született Nógrád
megyében, egy Szécsénytől délkeletre fekvő tanyán. Gyermekkorában
juhászbojtárként dolgozott. „Sisa” ragadványnevét állítólag arról kapta, hogy
csintalan, rosszcsont gyerek volt. Az általa őrzött nyájakból eltűnő juhok
miatt (az első ilyen esetet sosem ismerte be, hogy valóban lopott volna)
először a nógrádsipeki pandúr őrmester brutálisan megverte és megkínozta
szerencsétlen gyereket, később pedig egy évre börtönbe is került. Kiengedése
után fél évvel újabb lopások miatt megint börtönbe zárták, ahonnan azonban egy
hónap múlva megszökött. Ekkor (1873-tól) kezdődött igazi betyárélete, társakat
keresett maga mellé, és velük együtt rabolt ki vagyonos kocsmárosokat,
molnárokat és más jómódú embereket Nógrád, Hont és Heves megye területén. Mondják,
hogy a maga módján szeretett tréfálkozni és hogy tulajdonképpen ő maga sosem
rabolt: mindig csak felszólította áldozatait pénzük átadására, akik azt
ijedtükben oda is adták. 1873 novemberében követte el egyetlen emberölését: a
nógrádsipeki kocsmában mulattak a betyárok, amikor megjelent Sisa Pista egykori
megkínzója, az állásából azóta (kegyetlenkedései miatt) elcsapott pandúr
őrmester, akinek Sisa részegen egy késsel elvágta a nyakát. (A holttestre pedig
egy magyarázó levelet és a temetésre szánt pénzt helyezett el.) A gyilkosságért
fejére vérdíjat tűztek ki és több megyében üldözőbe vették. Végül mégsem a
pandúrok, hanem uradalmi intézők ismerték föl és fogták el egy egerbaktai
csárdában.
Kereken 21 évet ült börtönben.
Először rövid ideig Egerben és Balassagyarmaton, majd sok éven át Lipótváron és
Illaván. Eleinte sok probléma volt dacos, indulatos viselkedésével, a neki
ártókon mindig igyekezett bosszút állni, a többiekkel szemben viszont jószívű
és barátságos volt. A hosszú börtönévek alatt lassan „megszelídült”,
beletörődött büntetésébe és megbánta bűneit (bár a hosszú büntetés tudata
mindig fájt neki), a börtön szabóműhelyében pedig szorgalmasan dolgozott. 1894
utolsó napjaiban szabadult.
Nógrádverőcén, Drégelypalánkon és
Bernecebarátiban dolgozott lóápolóként, háziszolgaként, majd vadőrként. 56
évesen meg is házasodott. Az egykor szőke, bajszos és indulatos Sisa ekkor már
szelíd, ősz, szófukar öregember volt, aki múltját szégyellte, viszont annál
kedvesebben beszélt uráról és úrnőjéről. Vele mindig jóságos utolsó urának –
hálája jeléül – halála előtt selyempapírba csomagolva elküldte kedvenc
betyárfokosát. Sisa Pista egyike volt azon kevés betyárnak, aki se nem
erőszakos halállal halt meg, se nem börtönben végezte; hanem végleg jó útra
tudott térni s így idősen, becsületes öregemberként fejezhette be életét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése