A matyók
Hazánk egyik jellegzetes, máig élő
színes, szép kultúrával rendelkező népcsoportját alkotják a matyók.
Mezőkövesdet és környékét, tehát
Borsod megye délnyugati részét nevezik Matyóföldnek, Mezőkövesdet pedig a „Matyóföld
fővárosának”. Tágabb értelemben Mezőkövesden és szűk környezetén kívül a
Matyóföldhöz sorolják a közeli Tard és Szentistván községeket is, bár ezek
népviselete némileg eltér a mezőkövesditől, annak népi kulturális hatásai
ezekben a falvakban is felismerhetők.
Mezőkövesd 1464-ben Mátyás királytól
mezővárosi rangot kapott, pár évvel később pedig további kiváltságokkal is
felruházta a király, aki személyesen is megfordult itt. Mátyás királyt az
itteniek – többek közt az imént említett okokból – különben is nagyon kedvelik.
Annyira, hogy az itt és a környéken élő emberek réges-régen Mátyás nevének
becézett formájáról nevezték el magukat matyóknak. Más vélekedés szerint
viszont, az elnevezés a környező vidékek református lakossága általi tréfás
emlegetése volt a katolikus matyóknak. A matyók ugyanis hagyományosan római
katolikus vallásúak, míg a környező vidékek lakossága inkább református volt
(talán ma is az).
A matyók egyébként a palócokkal
genetikailag majdcsak azonos népcsoport.
Főleg egyedi, színes népviseletükről
és lenyűgöző hímzésükről ismertek. A matyó-hímzéshez kapcsolódik egy legenda
is, miszerint egy matyó legényt egyszer elrabolt az ördög és azt a feltételt
szabta, hogy csak akkor adja vissza a legényt, ha édesanyja teleszedi a
kötényét virágokkal, télen! A fiáért aggódó, leleményes édesanya erre
telis-tele hímezte a kötényét virágokkal és így visszakapta a fiát. Ez az eset
óta a matyók rengeteg virágmintát hímeznek mindenhova, hogy távol tartsák az
ördögöt. Sőt, olyan lelkesen használták/használják díszítőmintáikat, hogy
gyakran még bútoraikat is a matyó motívumokkal ékesítették, manapság pedig
hímző-versenyeket is rendeznek. A szép színes matyó hímzés díszítőelemei közül
is elsősorban az úgynevezett „matyó rózsa” nagyon híres, melynek legtöbb
változatát a leghíresebb „íróasszony”
(így hívták a mintákat megrajzoló és hímző asszonyokat), Kisjankó Bori
alkotta meg. (Lakóháza ma emlékmúzeum, de a róla elnevezett hímző-verseny is az
ő emléke előtt tiszteleg.)
A mezőkövesdi matyók föld nélküli vagy
kis földdel rendelkező rétegéből a XIX-XX. század fordulóján sokan vállaltak
summásmunkát az Alföld távoli vidékein; ennek állít emléket a Mezőkövesd
városközpontjában lévő egyik emlékmű is. A szegényparaszti életmód és a
gazdagon díszített ruházkodás kontrasztját fejezte ki az erre született mondás
is, miszerint: „Hadd korogjon, csak ragyogjon!”. A matyó népviselet pompás
színforgatagában manapság olyan felújított hagyományok, mint a matyó lakodalom vagy
a matyó húsvét, és a matyó néptánc fesztivál során gyönyörködhetünk.
A mezőkövesdiek népi kultúrájáról
tudománytörténeti szempontból is fontos művek születtek, a matyó népművészet
pedig a világhírű magyar szecessziónak is egyik ihletője volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése